суботу, 28 жовтня 2017 р.

GreEnduro


Експерименти з електробайками продовжуються. Одні ідеї та концепції не принесли бажаного результату, від інших довелося відмовитися з огляду на високу кінцеву ціну, ще інші в робочому процесі, а їхати хотілося - тож вирішив поганяти готову раму тернопільської майстерні. 

За останні кілька років елементи для збірки потужних літієвих акумуляторів стали суттєво доступнішими, що в свою чергу дало поштовх активному розвитку напрямку електротранспорту. Зявляється чимало саморобок і переробок, зокрема, електровелосипедів та мотоциклів. Інтерес зростає - їдучи на ебайку по Львову, інколи не можу знайти місце де можна було б на пару хвилин зупинитися, щоб ніхто не рухав і не ставив запитань "що це за штука і як вона їде". Практично завжди запитують яка максимальна швидкість і скільки можна проїхати від одного заряду. Запитують чи заряджається акумулятор якщо крутити педалі (хоч їх на моєму байку в принципі немає), скільки часу триває зарядка? Часто запитують чому б не поставити на переднє колесо генератор, щоб одразу заряджати акумулятор при їзді? Запитують чи він добре тягне під гору... тощо. Словом, щоб не розповідати по кілька разів на день одне і те саме, вирішив один раз коротко написати конкретно про цей байк.


Насправді я би продовжував їздити на простому і невибагливому мотор-колесі, якби не тягнуло до гір, лісу та екстріму. З такими задачами, на жаль, мотор-колесо в принципі справитися не може. Тому потрібно було рухатися в напрямку конструкції з мотором в рамі (чи у маятнику, як у цьому випадку).



За кілька місяців тестування цього концепту виникали як позитивні так негативні суб'єктивні враження. Деякі речі довелося доробляти/переробляти, з чимось довелося змиритися. Але, тим не менш, треба віддати належне старанням розробників, адже це один з перших на українському ринку концепт електробайка з потужним підвісним мотором.

Коротко по комплектації/характеристиках на цю хвилину:
  • Мотор QS 205 50h v3 40*3T 3000w (редукція 1:2,4)
  • Контроллер Kelly KLS 7230s (300/120А)
  • Акумулятор LiIon 72v39ah - LG-M26 18650 20s15p  (2.808kWh) 150A peak 
  • Амортизатор FOX rc2 (вело), пружина 800lbs
  • Вилка від пітбайка 800мм
  • Гальма Shimano Saint (вело)
  • Колесо заднє 17х3.5 (мото) переднє 19х3 (вело втулка мото обід і шина)
  • Колісна база 1330мм
  • Висота по сидінню - 93см+
  • Вага 81кг 
  • Максимальна швидкість 50-90 км/год (залежить від редукції)
  • Система охолодження відсутня (пасивне охолодження)

До такої комплектації дійшло поступово, спочатку велосипедних компонентів було значно більше, але в ході експлуатації ставало зрозуміло, що при такій вазі і потужності перехід на мото запчастини неминучий. З велосипедного заліза залишилися амортизатор і гальма, хоч і їх мабуть рано чи пізно спіткає заміна. Звичайно, це збільшило вагу приблизно на 10кг., але відчуття від їзди теж стали зовсім іншими.

Хоч спочатку сам був схильний по-максимуму залишатися на легких вело компонентах, спробувавши і одне і друге, все ж схиляюся до думки, що на такий байк немає сенсу ставити велосипедні запчастини, які є дорожчі, не розраховані на такі навантаження і мають суттєво менший ресурс.


Багато часу пішло на налаштування контроллера. З потужністю все просто - поставив максимум що може віддати контроллер і акумулятор. Однак, привчити  коректно поводитися ручку газу було непросто. Контроллер не видавав повної потужності з "нуля", лише після того як мотор набирав трохи обертів.

 Важко було рушити в крутішу гірку або піднімати перед байка - довелося багато експериментувати з деякими налаштуваннями про які, на жаль, майже нічого не написано в інструкції. Тим не менш, питання вдалося вирішити і байк поїхав так як мені цього хотілося. Контроллер спочатку стояв у закритому боксі рами, але згодом я вирішив витягнути його на зовні і розмістити під сидінням - так він краще охолоджується і не нагріває акумулятор.

Щодо потужності, її цілком і з запасом вистачає для тих хто хоче драйвово покататися по лісі чи навіть поїхати в гори. Якщо ви не займалися ендуро, то цей байк зможе заїхати дальше ніж вам вистачить навиків, щоб ним керувати. А так, звісно, це далеко не хард-ендуро мотоцикл. Він не має такої потужності і міцності, на ньому не політаєш і не помісиш болота, він не заїде туди, куди може заїхати повноцінний хард. Він менший і легший за мотоцикл, на ньому добряче відчуваються невеликі перешкоди - каміння колоди тощо, які на ендуро мотоциклі можна переїхати з закритими очима... Для таких цілей (якщо хочеться на електриці) простіше переробити готовий бензиновий мотоцикл на електро, або купити готові заводські рішення, якщо цінник не відлякує. Цей концепт займає проміжну ланку між ДХ велосипедом/електро МТБ і ендуро мотоциклом - це просто щось інше і мабуть не доречно порівнювати його ані з мотоциком ані з МТБ.



Якщо говорити конкретно про цю раму, тут багато залежить від того як буде використовуватися байк. Якщо розглядати концепт в якості байка для вдосконалення навиків ендуро і технічного катання, то суб'єктивно в мене виникли деякі питання: малий кліренс, відсутність захисту двигуна (і взагалі нижньої площини на яку  байк міг би плавно "сісти" на перешкоду, а не "врубатися" в неї), незручне (для технічного катання) сидіння, поперечні труби на рамі перешкоджають балансувати на байку у стійці, в них же постійно вдаряєшся колінами, вісь мотора ширша за раму - заважає рівно тримати ноги. Конструкція кронштейну підніжок така, що завантажується більше передня частина байка. Рама сидіння виступає позаду -  можна травмуватися... Але все це - суб'єктивні думки спрямовані на те, щоб можливо допомогти розробникам в майбутньому вдосконалити свій продукт. Мені дісталася одна з перших рам цього концепту, вражень і відгуків про її експлуатацію в різних умовах практично не було, тому я не очікував отримати готовий і перевірений продукт. З іншого боку, якщо вас не цікавить екстрім, круті гірки і долання перешкод, то імовірно вас все влаштує так як є - будете їздити і отримувати задоволення від потужного крутного моменту. Повірте на слові, порівняно з мотор-колесом, відчуття будуть зовсім інші і спочатку буде страшно повністю відкрити газ.


Заради справедливості потрібно сказати, що за час експулатації серйозних поломок чи технічних проблем з рамою не було, хоч байк бачив життя по-повній програмі. Те що на ньому можна робити рама витримує. Фарбування хороше, при тому що байк постійно падає, сколів і подряпин небагато. Геометрію рами не погнуло і не покрутило, тримається купи як слід. Один нюанс виник з кріпленням амортизатора, але цю проблему виробник вже ліквідував.

Сподобалося готове і досить зручне кріплення для акумулятора в рамі, отвори для дротів та гідроліній, кришки і заглушки в комплекті. На жаль, хвіст (задній болотник) і все що з цим зв'язано довелося доробляти самому.


Дощ чи болото для байка не проблема, але занурювати у воду бокс з акумулятором не можна, якщо його попередньо не герметизувати.

З перегрівом системи в такій комплектації проблем не мало би виникати. Нагріти мотор і контроллер до допустимого максимума можливо, але потрібно добре постаратися. Та навіть якщо вам це вдасться, мотор має термодатчик і контроллер вчасно зменшить потужність, але тут ще питання чи акумулятору такі навантаження сподобаються.


Щодо приводу. Оскільки мотор підвішаний в маятнику, момент на колесо передається ланцюгом. В порівнянні з моторколесом це дає кілька переваг. Найперше - суттєво менша непідресорена маса; можна легко зняти заднє колесо (не потрібно від'єднувати дроти, як у випадку з мотор-колесом); вибором зірки можна добитися або більшої швидкості або більшого моменту. Що цікаво, на моє велике здивування, шуму ланцюга майже не чути. Я очікував значно більшого шуму.

Щодо пробігу від одного заряду акумулятора, про що завжди запитують, це дуже відносне питання, коли йде мова про потужні електробайки. Цікаво спостерігати як в Інтернеті час від часу з'являються "сенсаційні" повідомлення про "нові розробки" і байки які від одного заряду долають 400км. Як би не було, більшість (а мабуть і всі) такі "супербайки" складаються зі звичайних китайських компонентів, нічим суттєво не відрізняються один від одного і розхід енергії для тих хто орієнтується в питанні добре відомий. Крутячи педалі можна проїхати не тільки 400км але значно більше. Якщо педалі не крутити, то є багато факторів, які впливають на розхід: якість дорожнього покриття, рель'єф, вага байка з навантаженням, швидкість, динаміка, вітер, тиск в шинах...


Конкретно на цьому байку, якщо їхати акуратно, без різких розгонів і на швидкості до 35 км/год розхід буде приблизно 18-22вт/км, тобто можна проїхати під 120км на одній зарядці. Але на практиці немає сенсу робити потужний байк щоб їздити на ньому як на велосипеді. Тому середній розхід в міському циклі при жвавій їзді складає 26-30вт/км. Якщо ганяти по лісі то 35-45вт/км. Якщо вже дуже постаратися, то можна дійти позначки під 60вт/км, але це ще треба бути в добрій фізичній формі). Словом, виходить мінімум півтори години активного ендуро і залишається заряд щоб спокійно доїхати додому.



Назагал, буде справедливо сказати, що це цікавий концепт електробайка, який однозначно заслуговує на увагу. На бездоріжжі він поводиться значно краще ніж мотор-колесо і в горах не безпорадний, а це вже зовсім інший рівень катання і нові перспективи. Хоч для мене це перехідний концепт і в майбутньому хочеться пересісти на щось більш пристосоване до моїх потреб, я не жалію що його спробував і набрався нового досвіду.







*** *** ***
upd 10.11.2017
Поставив 60-зубову зірку замість 50-ти, на крутих підйомах двигун поводиться цікавіше, легше рушити підгорку і заповзати в підйоми без розгону, ручка "газу" працює відчутно інформативніше. Навіть під час тривалого активного катання по гірках, двигун практично не нагрівається. Але звісно, максималка не 65км/год а десь 52-55км/год. на зарядженому акумуляторі... на прямих участках і по дорозі швидкості бракує. Потрібен маленький запас по швидкості, щоб можна було додати газу і розвантажити передню підвіску перед перешкодою або на вильоті. Неприємні відчуття, коли даєш різко газу, а байк не реагує, тому що оберти двигуна максимальні. Було би дуже непогано підняти напругу до 120в - саме про це зараз думаю.

















P.S: В цьому році сподіваюся спільними зусиллями докінчити проект переробки бензинового KTM EXC на електрику. Дуже цікаво що з цього вийде!

PP.S: 14.02.2018 цей байк перейшов до рук нового власника )









2 коментарі:

  1. На порозі єлектрофікаціі транспорту це дуже потрібна иформация для таких як я. З повагою Чабан Руслан.

    ВідповістиВидалити
  2. аккумулятор продаете?

    ВідповістиВидалити