суботу, 22 квітня 2017 р.

Нержавіючий E-Bike

Якщо бути чесним, питанням електричного приводу зацікавився випадково. Все почалося з 350-Ватного редукторного моторколеса і простенького китайського контроллера для добирання на роботу. Перша поїздка справила позитивні враження - з цього часу я почав глибше вивчати тему електротранспорту. Після кількох років спроб і експериментів для щоденного використання зібрав такий електробайк.






Як його правильно називати, сам не знаю. По суті - це гібрид з мото і вело компонентів на електричному приводі. Згідно ПДР України (п 1.10.48) це мотоцикл, хоч по розмірах і вазі це щось на зразок електропітбайку класу софт-ендуро. В будь-якому разі, це не скутер і не мопед, прошу так не казати, зачіпає за живе. )


З чого складається електробайк? Окрім "традиційних" елементів, таких як рама, колеса, гальма, кермо, сидіння, тощо, електротранспорт має три ключових елементи: двигун, контроллер і акумулятор. Вони бувають різних видів, типів, класів і.т.д., кому цікаво, в Інтернеті можна знайти багато інформації. 





Конкретно на цьому байку двигун - безредукторне моторколесо з номінальною потужністю 3кВт, 4 витки по 16 жил. В плані потужного моторколеса для легкого електробайка це - оптимальне співвідношення ціни/якості/ваги/потужності. Чим хороший такий тип двигуна - практично безшумна робота (правда залежить ще від контроллера), відсутність ланцюга/ременя, не потрібно нічого обслуговувати.



Акумулятор для потужних електробайків збирається вручну з окремих елементів, відповідно до наявного обладнання і потреб забаганок власника (швидкість, потужність, максимальний побіг). В моєму випадку акумулятор складається з трьохсот елементів формату 18650 - 20s15p (Li-Ion LG 18650-M26 2600mAh) 72v 39Ah - 2808Wh. 

Вага зібраного акумулятора 14 кг. Його вистачає в середньому на 90км. Якщо їхати акуратно, можна проїхати 120-140км. Якщо добряче жарити, то 70км, чого є цілком достатньо. 


Щодо контроллера, вибір зупинився на Adaptto Max-E - потужний  і технологічний контроллер, який дозволяє гнучко налаштовувати роботу системи і в реальному часі моніторити її стан. На самому контроллері можна налаштувати потужність і динаміку розгону, виставити поріг температури двигуна і самого контроллера - якщо показники підходять до межі -  потужність автоматично зменшується, щоб вберегти техніку від перегріву. До цього контроллера підключається спеціальна плата BMS, яка моніторить роботу окремих ячейок акумулятора і балансує їх. Є функція "антибуксу", що дуже зручно при зимовій експлуатації. Можна підключити гальмування двигуном і регенерації - теж зручна і практична штука, особливо на затяжних спусках, щоб не перегрівати гальмівну систему. Величезний плюс в тому, що все можна програмувати безпосередньо через дисплей, без підключення до комп'ютера. Тобто, по-суті в будь-який момент можна перепрограмувати систему.


Рама виготовлена з нержавійки, за рахунок цього в ході експлуатації і тестування можна було без проблем переробити окремі вузли. Не потрібно фарбувати, не боїться подряпин. Вона є ширшою ніж подібні готові аналоги на ринку - це дозволило легко розмістити акумулятор всередині і ще залишилося досить місця для інших потреб.


Амортизатори "велосипедні" пружинно-масляні: вилка RockShox Boxxer/Lyrik та задній амортизатор Fox RC2 (800lbs). Заднє колесо 17' мото, переднє колесо 26' вело. Гальма Shimano Zee - бюджетна чотирьохпоршнева велосипедна гідравліка. Руль алюмінієвий від пітбайка.



Щодо потужності, контроллер запрограмований на три профілі eco, normal і boost. Останній передбачає 125А батарейного і 250А фазного струму, тобто максимум на двигун подається під 10кВт, одного разу навіть було більше 12кВт. Це, звичайно, для нього дуже багато, тому двигун в такому режимі швидко нагрівається, відповідно є великі втрати енергії. Але короткочасні такі перевантаження допустимі - це дозволяє отримати чудовий крутний момент для диамічного розгону і технічних елементів.











*** *** ***

Підсумовуючи, задля об'єктивності треба сказати, що важливо правильно розуміти можливості і призначення такого типу електромотоцикла, а вірніше такого типу двигуна (мотор-колесо). Як вже згадувалося раніше, за рахунок відсутності редуктора, передач, ланцюга він працює дуже тихо і не потребує обслуговування. З іншого боку, оберти двигуна = обертам самого колеса, тому на малій швидкості, особливо при більшому навантаженні (наприклад по бездоріжжю або в крутий підйом) ккд двигуна низький і він швидко нагрівається. Такий двигун прекрасно проявляє себе на дорогах і в парках з прикатаними стежками і незначним бездоріжжям, на коротких крутих гірках, але він безпорадний на серйозному бездоріжжі та на затяжних крутих підйомах. Поїхати у справжні гори з таким двигуном не вдасться. Ще одна особливість такого типу двигуна - це вага. Зібране колесо важить під 14 кг. З одного боку це покращує зчеплення, а з іншого боку - це "кувалда" в колесі, яка не дуже полюбляє бездоріжжя або якісь перешкоди чи ями на дорозі. Доводиться більше накачувати колесо, щоб не пробити камеру. 


Тобто, для повноцінного ендуро потрібно всетаки "міддрайв" - двигун в рамі, який через редуктор або напряму ланцюгом/ременем передає момент на ведуче колесо - якраз над таким проектом зараз працюю. Тут і оберти двигуна в рази більші і вага заднього колеса пристойа. За рахунок зміни редукції колесо можна поставити більше без втрати крутного моменту...


Хоч насправді мотор-колесу потрібно віддати належне, з ним теж можна чудово кататися і вдосконалювати свою техніку, якщо правильно розуміти і відчувати його можливості. 





Важить такий мотоцикл приблизно 55кг. Максимальна швидкість в межах 80км/год (по GPS). Акумулятор заряджається будь-яким блоком живлення який видає напругу від 24 до 60 вольт. Зарядити повністю розряджений акумулятор можна приблизно за півтори години.









1 коментар: